Bog

Processen og det halve kongerige

Af (
2010
)

Anmeldelse

Processen og det halve kongerige

I Morten Søndergaards roman Tingenes orden fra 2000 får den mytiske Icarus på vej til ”Glemselsministeriet” en tagsten i hovedet, og udvikler herved et ’omvendt hukommelsestab’, så han ikke længere er i stand til at glemme. Samme tagsten kan havde ricocheret videre i hovedet på jeg-fortælleren i Søndergaards seneste, prosalyriske Processen og det halve kongerige

Over stok & sten, mellem himmel og hav, præsenterer Søndergaard et galoperende ridt af aforismer om barndommen, over ungdommens obligatoriske mørke til Jeg-fortællerens øjeblikkelige situation. Om end Forfatterskolet bliver Søndergaards skrift aldrig anorektisk, men kan i sin insisterende og billedrige syntaks opleves grobrianagtigt. Man læser en poetisk syndflod af højstemte fuldtræffere suppleret af bonmots fra tidernes skønånder – bl.a. de gamle grækere, Mallarmé og Kierkegaard. Søndergaards troper falder som tæt regn, og det kan eventuelt være nødvendigt at søge ly i ny & næ (læs: lukke bogen i et par minutter). Denne fuldfede poetiske appel kan gøre værket anvendeligt i ad hoc-forstand: Hold bogen ud i strakte arme, tab den på gulvet og læs så de sider, den vilkårligt landede udslået på. Efter blot at have læst bogen to gange, har jeg endnu ikke øjnet et kompositorisk epicenter at basere en dybere analytisk anmeldelse på; (næsten) hver sætning bærer en oplevelse i sig i den såvel psykologiske som geografisk amorfe komposition. 

Hele tiden halsende efter det autentiske, det ubesmittet oprindelige, kæmper jeg-fortælleren for at holde termernes arbitrære instrumentalitet stangen:

”Det lille, tørre hjerte slår vildt, jeg får fuglen ind under en bil, hvad skal det dyriske her midt i byen, jeg har rørt ved noget sjældent, som når man rører fisk under vand, men pas på, alting bliver til symboler, hvis man vender ryggen til.”

Således lugter teksten jordslået, da den rykker læserens ansigt ned i mulden, ned til sneglene i en ferm beskrivelse, der abjekt netop afholder oplevelsen fra at være en biovidenskabelig armslængde væk:

”… og under en busk parrer vinbergsneglene sig, de suger sig fast i hinanden, to sugekroppe i en spytkamp, hvis man samler dem op og trækker dem fra hinanden, fortsætter de sugende, grøngrå og snaskede.”

Døden, Livets konsekvens, er allestedsnærværende; teksten mimer såvel tankernes som livets hast. Livets lyshastighed er uundgåeligt  dødbringende: ”Skaderne jager egernet væk, skaderne ligner bedemænd, som bare vil have ret, og bedemænd får altid ret. … Der sidder en glødetråd i det levende, en dag brænder den over.” Dødsdronen fortsætter: ”Angstlys hvirvler ind under skyerne og dækker fremtiden med pulveriserede menneskeknogler.” Angsten bor i tiden, men Kunstens nådesgaver kan skabe et frelsende momentum, en fænomenologisk kosmologi:  

 ”Jeg sætter mig ned og læser, mærker et lille skred i indvoldene, der betyder poesi. […] Hvor gammel er man, når man læser Kafka? Jeg ligger i græsset, og det er varmt, solen skinner over forstadskvarteret, og bogen er den første, jeg læser. Jeg mener, den første læst på den måde. Hvilken? Den læsning, som er altopslugende, som når man går ind i en bygning og bliver derinde, og en næsten uendelig række af døre står og venter på at blive åbnet en efter en, og man åbner dem. Rum, jeg ikke kendte, verdner, jeg ikke kendte, men som blev lagt til netop i det øjeblik, jeg nærmede mig dem, en kæde af sætninger, som snoede sig ud i græsset, som blev tydeligere, Kafkagræsset.”

Den higende længsel efter eksistentielt gravitas klinger romantisk: ”Bjergene hvisker spørgende til mig: Hvad er det, menneskene skal nå?” Det er en en del af mit ansvar som anmelder at forholde mig kritisk, det siger min redaktør, så her er lidt mådeholdende fnidderfnadder: Værket er hverken enestående eller nybrydende – men det er befriende fjernt fra ironi eller Isbjerg, det er det gavmildt indbydende, som de helt rigtige akkordskift i den stilistisk frygtløse stadionrocksang. Tak for det.

Bogdetaljer

Forlag
Gyldendal
Faustnummer
28445059
ISBN
9788702100532
Antal sider
91

Brugernes anmeldelser

0 anmeldelse
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer